Saturday, September 13, 2008

ISA: Mudah menuding jari...


Kita sedar isu perkauman begitu sensitif di Malaysia, apatah lagi isu-isu berkaitan agama.

Walaupun penulis ini tidak menyokong tindakan menahan seseorang tanpa dibicarakan, namun jika dilihat dari perspektif lain apakah alternatif yang ada?Akta jenayah?Akta jenayah tidak sesuai dalam keadaan-keadaan tertentu.

Undang-undang buatan manusia seperti 'common law' dan lain-lain mudah diputar-belitkan. Seseorang yang bernasib baik mungkin akan dapat memboloskan diri dengan usaha seorang peguambela yang 'licik' menangani kes selain mencari lubang-lubang kelemahan teknikal.

Dalam keadaan ini undang-undang ISA juga boleh disalahgunakan, tetapi apakah kesan politiknya (political repercussions) jika dilakukan? Jadi tak mungkin kerajaan berfikiran sesingkat itu untuk sewenang-wenangnya menggunakan ISA.

Usaha menangani ketenteraman awam tidak boleh dilengahkan dan itu antara sebab undang-undang seperti ISA digunakan, bukan saja di Malaysia, malahan di Amerika, Britain, Singapura dan sebahagian besar negara di dunia.

Bagaimanapun, jika pembangkang dan mereka yang berfikiran ringkas mudah menuduh pihak kerajaan menggunakan ISA sebagai senjata, apakah mereka juga tidak menyedari akta tersebut juga mereka gunakan sebagai senjata untuk melawan kerajaan?

Penggunaan isu ISA sebagai senjata menentang kerajaan lebih dasyat kesannya kerana aktivis dan pembangkang sanggup menggadai maruah negara demi mendapatkan sokongan dan campur-tangan pihak luar...