Monday, August 11, 2008

Tak perlu UMNO mengapi-apikan orang Melayu/Islam


Pemimpin DAP Lim Kit Siang hari ini menuduh UMNO bermain dengan api dengan menggunakan agama untuk menakutkan orang ramai.

Itu kenyataan yang tidak benar. Isu cubaan Majlis Guaman mengadakan forum terbuka mengenai pengislaman sememangnya menyentuh sensitiviti hampir kesemua orang Melayu/Islam.

Isu itu bukan boleh diperdebatkan kerana apa yang termaktub dalam ajaran Islam berhubung perkara tersebut ialah sesuatu yang bukan di tangan manusia. Ia sesuatu yang 'divine'...diperturunkan Allah dan wajib dipatuhi tanpa bantahan atau analisis duniawi.

Dalam senario ini, siapakah Majlis Guaman atau DAP untuk cuba mentafsirkan perintah Allah menerusi forum itu? Majlis Guaman yang sebahagian besar dipimpin oleh bukan Islam tidak berhak menimbul dan mengenengahkan isu tersebut .

Jika Zulkifli Nordin sebagai seorang aktivis pembangkang yang 'outspoken' boleh menilaikan potensi ancaman kepada sensitiviti orang Islam berhubung forum itu, apatah lagi orang Melayu/Islam yang lain?

Orang Melayu/Islam di Malaysia tidak memerlukan UMNO untuk mengapi-apikan keadaan dalm hal ini. Saya di antara puluhan ribu yang turut berasa tersinggung.